ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Základní informace
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) na naší škole poskytuje poradenské a konzultační služby pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogické pracovníky. K hlavním cílům ŠPP patří iniciace aktivit, které vedou k vylepšení sociálního klimatu školy, posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblasti primární prevence a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Jednotliví pracovníci ŠPP předkládají plány práce své činnosti na každý školní rok. Svou pedagogicko-odbornou činnost zahrnují rámcově do výroční zprávy za činnost ŠPP.
Vedením školního poradenského pracoviště je pověřena
Mgr. Eva Štrosnerová
eva.strosnerova@sshlfrydlant.cz
Tel.: 482 428 869
Výchovný poradce
Mgr. Eva Štrosnerová
vedoucí týmu poradenských pracovníků
Výchovná poradkyně pro učební obory „E“
a pro studijní obory „M“
na pracovišti Zámecká Frýdlant
eva.strosnerova@sshlfrydlant.cz
Tel: 482 428 869
Mgr. Lenka Bönschová Sutnarová
Výchovná poradkyně pro učební obory „H“ a studijní obory „M“ a „L“
na pracovišti Bělíkova Frýdlant
lenka.sutnarova@sshlfrydlant.cz
Tel: 482 428 869
Školní metodik prevence
Mgr. Eva Štrosnerová
eva.strosnerova@sshlfrydlant.cz
Tel: 482 428 869
Kariérový poradce
Mgr. Eva Štrosnerová
eva.strosnerova@sshlfrydlant.cz
Tel.: 482 428 869
Mgr. Hana Klicperová
hana.klicperova@sshlfrydlant.cz
Tel.: 482 428 890
VÝCHOVNÝ PORADCE
Koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka
Základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků
Individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem)
Poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem)
Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (poradna, centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy
Zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích úřadů práce a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek
Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky
Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků
Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám
Zabezpečení tvorby plánů pedagogické podpory – PLPP a individuálně vzdělávacích plánů – IVP žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům mimořádně nadaným v součinnosti s ostatními poradenskými i pedagogickými pracovníky
Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy
Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů
Dodržování etického kodexu
ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE
Standardní činnosti školního metodika prevence (dle přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů)
Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů
Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.)
Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů
Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti
Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů
Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů
Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření
Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností
Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci)
Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli)
Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole
Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními
KARIÉROVÝ PORADCE
Podává žákům a jejich zákonným zástupcům informace o budoucím uplatnění
Podílí se na propagaci školy na náborových akcích
Pomáhá zpracovat přihlášky žáků ke studiu na VOŠ a VŠ
ŠKOLNÍ ASISTENT
Školním asistentem je nepedagogický pracovník
Poskytuje základní nepedagogickou podporu přímo v rodině při spolupráci s rodiči, a to při přípravě na vyučování, spočívající např. v pomoci s organizací času, práce a s úpravou pracovního prostředí, motivaci k učení, poskytuje formativní zpětné vazby žákovi nebo studentovi, podporuje při přípravě na školní práci. Činnosti v rodině provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců žáka.
Zprostředkovává komunikaci s komunitou, rodinou a školu spočívající např. v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné školní docházky žáků, porozumění rodinnému prostředí žáků a zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou. Zprostředkovává rodině informace o školní úspěšnosti žáka, případně o potřebě s žákem pracovat. Pomáhá v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z odlišných životních podmínek žáka nebo odlišného kulturního prostředí. Činnosti v rodině provádí školní asistent pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců žáka
Školní poradenství
Osvědčení o systému zajišťování kvality v organizaci v souladu ISO9001:2008